Tuesday, May 31, 2011

Motivasi diri sendiri..boleh ke ni?

salam sumer..

betul la pepatah orang tua; kerja bertangguh ni sudahnya tak menjadi..macam aku ni ha, dok bertangguh-tangguh jer nak update cite di belog ni..tak pe, arini macam keadaan tu berada dalam 'mode bertenang' so, baiklah aku berborak dengan korang di sini, yer tak?

hmmm...aku masih lagi berusaha keras!, tekadkan azam!, menanam semangat yang jitu!, nak menurunkan berat badan ni! jangan memain, ni betul benar ni, siap tanda seru kemain banyak nu ha!

tujuannya tak lain dan tak bukan, nak pregnant lagi..huhuhu..mana tau kot-kot menjadi pulak formula baby girl kali ni..ngeeeeee...

aku sentiasa percaya, apa jer yang kita nak buat dalam hidup ni, tak kira la, samada nak buat perubahan, nak kecapi kejayaan, mestilah dengan usaha kita sendiri.  sebab, yang nak lalui semua cabaran, kita sendiri.  kena independent dan kena banyakkan bersabar.  kalau ada kenkawan, atau orang yang tersayang bagi pulak sokongan, itu bonus namanya, jadikan tangkal penguat semangat untuk mengejar cita-cita kita tu.

jadinya, aku pun memotivasikanlah diri sendiri, supaya tak tersasar dari landasan yang sedang aku tuju ni. antaranya :-

1. bahan bacaan

skang ni, majalah yang aku dok follow (selain 'PA&MA') ialah majalah RAPI.  majalah ni memang banyak info tentang diet yang betul, tentang kesihatan secara keseluruhan lah, dari hujung rambut ke hujung kaki la kira-kiranya.
 
satu lagi, kalau masa 'dolu-dolu' dok melayan novel-novel masa zaman muda-muda skit la kan-kan-kan, skang ni, aku akan cari novel yang berkisar tentang diet...ngeeeee...da ada 4, baru selesai 1. tajuk novel yang da selesai dibaca tu 'Projek Diet bersama Ain Maisarah'.  Penulisnya Ain Maisarah la. best! banyak sangat info berguna.  InsyaAllah, akan kubuatkan entri untuk perkongsian kita bersama.

 


2.  monitor apa yang aku makan

kalau dulu, ada diari yang aku tulis hari-hari, skang ni, ada diari tulis apa yang aku makan hari-hari.  sebabnya, dengan cara tu je boleh tengok berapa kalori yang da aku ambil dalam sehari ~tiap-tiap hari~
kenkadang, terlupa gak nak tulis apa yang da aku makan, dari sarapan sampaila ke makan malam. 

haaaaaa...harap-harap menjadi kenyataanla impian aku dengan usahaku ni..satu lagi, ni dalam perancangan la ni kan-kan-kan.  aku nak berpuasa mulai bulan rejab, syaaban & sambung ke ramadhan.  berjayakah aku?  cita-cita tinggi ni.  jangan pulak yang salah tafsir, ingat aku niat puasa sebab nak kurus je pulak!  bukan macam tu.  bila kita berpuasa, nafsu kita lebih mudah kita kawal. ayat mudahnya, aku lebih mudahla nak control nafsu makan aku, sebab sayang nak tinggalkan puasa tu.  da tentula takkan dapat penuhnya, mana nak tahan kok balik kg. weekend tu ke, mana boleh nak poser, mesti ada yang 'rongak', almaklum pulak bila cik 'P' datang bagi salam, da tentula tak boleh nak teruskan puasa kan-kan-kan?  tinggal jugak barang seminggu bercuti.

korang rasa aku boleh ke ni?
~ doakan aku yer ~

No comments:

Post a Comment

komen & idea bernas..