Thursday, November 17, 2011

~Kepentingan Iodin Sewaktu Hamil~

Salam Sumer...

Serius Skema tak topik ni?  ngee...yang penting info dia kan-kan-kan? Aku kat rumah ni, dapat mc 2 hari dari Dr Yus (Gynae), sebab semalam aku ada 'bleed' skit..Alhamdulillah, tak de apa-apa, cuma kena rehat..tak boleh jalan banyak-banyak sangat..fuhhh!  terasa banyak beza pregnant kali ni..hopefully, baby can stand until due..ibu nak sangat baby ni tau!

Okay, aku nak share info sesimple-simple yang mungkin supaya aku boleh ingat sama dan korang mana yang sedang pregnant macam aku ni ha, boleh apply sama!


 
* Sumber Iodin *

Makanan Laut, Susu & Produk Tenusu.


 
* Kepentingan Iodin ketika hamil *

Untuk perkembangan otak dan sistem saraf bayi yang normal terutama sekali ketika masih dalam kandungan.  Membantu penghasilan hormon tiroid - hormon tiroid untuk menyokong pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak dan mengekalkan metabolisme badan.


 
* Kekurangan Iodin *

Gangguan perkembangan otak bayi dalam kandungan, keguguran, kematian bayi dalam kandungan, kelahiran anak kurang iodin,bayi terencat akal, pembesaran terbantut, pekak, bisu dan lemah anggota badan.


 
..till next entry..

No comments:

Post a Comment

komen & idea bernas..