Friday, November 4, 2011

~ Bakar Lemak Seminit~

Salam Sumer...

Lama rasanya aku tak update entry Tips Sihat kan-kan-kan?  Ok kali ni, aku nak share tips nak bakar lemak kita dalam masa seminit!

Seperti biasa my reference: credit to Majalah Rapi ; )  

1.  Tambahkan jus buah dengan air putih; membantu membakar 85 kalori per gelas.

2.  Minum segelas teh hijau sebelum berjalan kaki.  Kafein yang ada dalam teh akan membakar lemak dengan lebih cepat.

3.  Bawa bekal dari rumah..(huhuhu..ni mencabar sikit untuk aku lah)  Penelitian membuktikan orang yang membeli makanan dari luar akan mengalami lebihan 300 kalori sehari.  So, kalau masak sendiri, boleh kurangkan gula, garam etc.

4.  Bagi yang mengambil roti sebagai sarapan pagi, cuba gantikan mentega dengan minyak zaitun. Pengambilan minyak zaitun untuk sapuan roti boleh mengurangkan 52 kalori.

5.  Buat pemeriksaan secara rutin.  Jika tidak dilakukan pemeriksaan darah secara rutin, ia boleh memberi pelbagai gangguan dalam badan..salah satu tambahan lemak.

6. Banyakkan pengambilan ikan seperti tuna, salmon atau kod yang kaya dengan Omega 3. Pengambilan membantu mengurangkan berat badan sebanyak 20%.

7. Belilah makanan dalam hidangan yang kecil.

8. Jika ingin makan aiskrim, pastikan selepas itu melakukan latih tubi sebanyak 10 kali.

9. Catat makanan yang diambil dan kira nilai kalori makanan yang diambil dalam sehari.  Contohnya; hanya 1,000 kalori untuk berat badan bawah 80kg.

10.  Minum air putih dengan banyak.  Air putih membantu pembakaran lemak dalam badan.


Harap-harap dapat lah korang buat salah satu pun jadilah..terutama sekali, minum air putih banyak-banyak..tu yang aku rasa paling mudah nak membakar lemak kan?  Ok, selamat mencuba (macam rancangan memasak plak)

Salam Sihat!

No comments:

Post a Comment

komen & idea bernas..