Thursday, August 18, 2011

dah nak raya dah?? betul ke ni??

Salam sumer..

(menghapdate sambil diiringi lagu Uji Rasyid & Hail Amir yeerrrr, aura raya ma! tih-tih-tih!)

Oleh sebab aura raya da mula ni, nak ubatkan ati yang lara ni, meh citer pasal nak raya..Rasa cepat sangat pulak Ramadhon kali ni, da tinggal 12 hari jer lagi da nak raya..tapi aku belum buat persediaan apa-apa lagi, sebabnyer gaji masuk macam biasa.  So, shopping last minute la jawabnyer.. apo nak buek!  Apa yang pasti, kuih raya yang diorder da dapat yer! Mujur la bayar bila dapat gaji nanti huk-huk-huk!

Banyak ke kuih ghaya korang tahun ni?  Aku cam biasa beli apa yang satu family suka makan jer..yelah, tak nak nanti, berlebih-lebih membawak ke ghaya aji kuih beskut ko tak jugak abis lagi!  kan membazir namanyer tu!  apa favor kuih ghaya korang?  Aku tiap-tiap tahun tak miss order Choclate Rice dengan Mama Carey kat opis ni.  Yang lain, aku prefer beli kat PKNS waktu cari baju raya nanti.  Tu pun beli yang patut-patut jer, banyak kerepek-kerepek jer yang aku beli.  Alah, nanti bila orang datang beraya, kan kita sure akan masak yang berat-berat jugak kan-kan-kan?  So, tak yah beli banyak-banyak tau!

Tema?  Tahun ni, kitorang plan nak pakai color grey ala-ala 'silver' la gitue..ni anak-anak la punyer idea, ibu & abah ikut jerla..da ada anak ni, rasa seronok pulak aura raya, yerla, anak-anak seronok, kita pun tumpang suka.  Inilah anugerah Allah, penyeri rumahtangga, anak-anak!  hmmm...bila la aku nak tambah anak lagi sorang ni..apa-apa pun, Allah Maha Mengetahui, Dia-lah yang mengatur.  Maunyer tak usaha!  usaha-usaha dan usaha!

Duit raya pun da siap tukar daah! Aku senang jer, sebab, biras aku kat AFFIN, adik ipar kat Bank Islam, so, takde masalah la nak berebut-rebut gi bank nak tukar duit ni.

Laaagiiiii....nak packing balik beraya!! yeeeaaaaayyyy!! tahun ni, balik beraya di kampung aku di Tampin, rumah Wan!!  Nabhan kata, 'Adik nak balik rumah Nenek, barulah raya, sebab kampung..'  Konon-konon ala-ala buat video klip menyanyi-nyanyi sambil duduk di tepi daun tingkap laaa kaann, rumah kampung la kata kan!  Memang best!

 
       Pastu, menu pagi ghaya pun macam-macam ada, yang semestinya buat aku TAKKAN TAK MAKAN!  Ada kuah lodeh, sambal tumis, ayam masak merah, kuah kacang, nasi impit, rendang campur Wan yang TERBAAAEEKK~sebab kitorang akan ada sesi 'cucuk-cucuk' bila nak makan rendang Wan~ ada yang nak makan daging jer, ada yang nak makan paru jer, tue memang jadi tradisi..dan Wan suka jugak buat kek Oren..tak lupa lomang..nyumm..





Alhamdulillah..inilah rahmat Allah beri pada kita hingga ke saat ini..ntah ada lagi peluang di tahun depan??  Kebiasaan pagi raya lepas Solat Eidulfitri, aku dan keluarga akan ziarah pusara-pusara keluarga kami, arwah atuk, ayah, moyang dan saudara-mara lain.  Aku akan ziarah ke kubur anak bila balik ke Seremban nanti..da 5 tahun kalau arwah Naufal ada.

Harap-harap korang berhati-hati bila balik beraya nanti yer..mesti sesak di Lebuhraya tu nanti.  Jangan lupa kita da masuk penghujung Ramadhon, rebut dan kejar masa yang tinggal 12 hari jer lagi untuk kita buat apa yang belum dibuat, tambah apa yang kurang dalam ibadah kita.  Okeh..jumpa next entry..

bubbye!


No comments:

Post a Comment

komen & idea bernas..