Thursday, March 22, 2012

~ Oh anak! ~

Salam Sumer...

Dalam bulan ni, bila baca paper jer, citer yang hangat, pasal anak-anak yang kena culik, ada yang kena bunuh dan yang PALING tak boleh terima..buat-buat kena culik! grrrrrr!

Ada ke patut, dibuat main-main perkara macam ni!  Mak Ayah risau melalak-lalak, adik-beradik sedih, dia boleh pulak buat drama culik..kena culik betul-betul baru tau!

Inilah pentingnya KOMUNIKASI antara ibu ayah dan anak-anak.  Kalau kita tak bercakap atau bertanya dengan anak-anak, dan kita dok YAKIN yang anak-anak kita tidak memendam perasaan, tak de masalah apa-apa, lama-lama, macam nilah jadinya.  Berbual-buallah dengan anak-anak kita, salah satu cara kita mendidik anak-anak bukan sekadar pandai bercakap, tapi, untuk kita sebagai parents, lebih kenal personaliti anak, lepas tu, beri peluang untuk dia 'bercakap' meluahkan emosi dia, apa yang dia rasa, pendapat dia..itu yang kita pentingkan.  Ibu ayah kena banyak mendengar, dan beri ruang supaya pemikiran dan ideologi yang kreatif boleh dicerna oleh minda anak-anak kita.  Tak lah nanti anak-anak kita jadi 'katak bawah tempurung' waima sekarang memang dah takde katak yang duduk bawah tempurung, sebab tempurung pun orang dah buat beniaga, convert jadi senduk ker atau barang-barang perhiasan atau jadi bahan bakar..ssssuuudaaahh! aku tersasar dan terbawa-bawa dengan konsep katak pulak..sorri..

Jangan ingat anak-anak sentiasa selesa, suka dengan kita, atau suasana rumah, atau mungkin dia ada masalah dengan kawan-kawan kat sekolah..kita kena tanya..bila anak-anak da biasa berkongsi cerita dengan kita, ini akan ajar dia lebih berterus-terang, tak sembunyikan apa-apa dari kita dan InsyaAllah, tak pandai nak menipu.
Kan bagus macam tu?  So, jadilah sahabat dan pendengar setia kepada anak-anak kita...jangan terlewat untuk kenal anak-anak kita yer..

~ till next entry ~


No comments:

Post a Comment

komen & idea bernas..