Thursday, February 21, 2013

M.Y. T.I.P.s..

Salam Sumer..
 
 
Jam da pukul 12.00 malam..aku belum tido lagi..masih 'merayau-rayau di alam maya pada' lagi..(sastra!)..
 
 

KOBIS!
 
Ada ke orang yang tak kenal kobis?  Nak bagi tips ni tau!
 
 
 
 
Bukan jugak! Kalau makan kobis dapat anak kembar  >_< ...bukan lah! hiks!
 
 
 
Bukan buat balut baby lah! Tapi nak bagi tips yang kobis boleh jugak kita gunakan untuk melegakan bengkak payu dara bagi ibu-ibu yang menyusukan baby.  Mungkin ada yang da tau petua ni. So, kepada yang tak tau, sila ambil pelajaran yer..
 
Pengalaman sendiri lepas bersalin anak ketiga, arwah Naufal, aku kan berpantang jugak sepanjang 2 bulan. Tapi tanpa baby di sisi, Allah lebih sayang dia..so, susu aku yang banyak dok terkumpul, sampai aku demam seminggu!  So, untuk kurangkan bengkak serta sakit dan demam, ibu aku ambil kobis, seelok-eloknya, beli kat pasar tu, yang besar-besar sebiji kobis tu, sebab, kelopak kobis yang besar-besar tu, kita kepakkan dan tutup payu dara kita. Nanti korang akan rasa sendiri bengkak susut dan bila kobis tu dah layu, tukar yang baru.  Saaampaila korang rasa lega.  InsyaAllah..cuba la kepada sesiapa yang mengalami bengkak 'susu' ni yer..
 
Opps! lupa pulak!  Kalau jadi macam kes aku, tiada baby yang nak menyusu, jangan sesekali, pam susu keluar.  Sebab bila korang buat macam tu, tindakan tu tidak membantu menghilangkan atau mengurangkan bengkak susu.  Ini kerana, setiap kali kita pam susu keluar, susu akan 'direfill' dan terjadila lagi bengkak susu.  Gynae aku nasihatkan, pergila ke farmasi, dan beli ubat untuk berhenti susu..sekiranya, tiada baby yang nak disusukan..atau sebab-sebab yang tidak mengizinkan kita menyusukan.  Kalau tidak, boleh la dipam dan dibuat stok untuk diberi kepada baby kita seperti biasa.  Okla, harap korang dapat manfaat daripada entri aku kali ni..cuba tau!

~till next entry~
 

No comments:

Post a Comment

komen & idea bernas..