Saturday, June 18, 2011

Nak jadi Mat Salleh, bukan Salleh Yaakop!


 
Salam sumer...

(senyum sengih lebar sampai ke telinga, mata terkelip-kelip)...soriii...lama tak jengah blog!

So, arini aku nak update tentang Tips Sihat yang da lama sangat aku tak kongsikan ngan korang. Kali ni nak citer pasal 'Salad'..kita jadi 'omputih' arini yer!  Aku jumpa info pasal Salad ni dari 'Pusat Sumber' aku la yer..credit to RAPI!

Apa yang aku baca la kan, rupa-rupanya, Salad ni, boleh menjadi ubat untuk pesakit insomnia atau bahasa mudahnya, penyakit susah nak tidur.  Amalkan Salad sehari sekali, boleh berikan kita tidur yang berkualiti  dan menenangkan minda.  Kandungan khasiatnya membantu menghilangkan keresahan dan membuatkan kita lebih mudah untuk tidur.

Khasiat yang ada dalam Salad juga, boleh mengatasi masalah kolesterol yang terlebih dalam badan, mengurangkan tahap gula dalam darah, mengurangkan tekanan darah tinggi, menguatkan sistem imunisasi, melegakan masalah radang dan jugak membantu mengatasi masalah kesihatan biasa seperti demam, batuk dan selsema.

Menu Salad ni pun sesuai untuk orang-orang yang dalam proses menurunkan berat badan macam aku nilah kan-kan-kan.   Bahan-bahan dan cara penyediaannya mudah, jimat, dan berkhasiat..kiranya pakej yang baik la ni.  Selain tu, tak perlukan kepakaran yang tinggi nak buat Salad ni.  Janganla ingat bila mention Salad jer, bahan asas kena guna sayur Salad jer, kreatif la sket kan.   Lettuce, buah-buahan, kekacang, ayam, udang pun sesuai dibuat Salad.  Susah-susah, klik jer kat internet, macam-macam menu & resepi la yang ada, yang mudah untuk dicuba.  Lebih baik lagi, kita boleh ajak anak-anak kita sama-sama menyediakan Salad sebagai satu cara menarik minat untuk diorang makan sayur dan buah-buahan.  Boleh ajar anak-anak kita tentang pemakanan kan-kan-kan.

Tips lain dalam penyediaan Salad ni, jangan tambahkan Salad dengan bahan yang berasaskan tepung, limitkan penggunaan bijirin dan jangan letak gula dalam Salad.  Ini untuk mengekalkan khasiat yang ada dalam Salad kita. 
 
Oklah, aku pun nak google la, cari resepi Salad ni, macam sedap jer bila nengok gambar nie ha..nanti kalau ada menu yang best, aku letakkan di next entry yer..da..Salam Sihat!


No comments:

Post a Comment

komen & idea bernas..