Monday, November 12, 2012

~ K. I. S. A. H. N. A. J. I. H. A. H. ~

Salam Sumer..
 
Korang da tido ke? Aku tengah ada mood nak berborak kat sini malam ni..da 11.30 da ni, anak daraku Najihah sedang lena tido..hari ni Najihah da masuk 2 bulan..kejap je rasanye..esok kena pergi 2nd injection..huhuhu..syiiian dia!
 
 

~ anak daraku Najihah ~
 
 
Banyak lagi sebenarnye gambar Najihah..tapi dalam phone..phone plak tengah charge..nanti-nanti la yer..stakat ni ada dua keping dalam notebook nie..tu pun masa umur dia sebulan..
 
Malam nie aku nak berkongsi pengalaman manis melahirkan anak ketiga cum kelima aku nie dengan korang, dan jugak untuk aku abadikan dalam belogku ini..huhuhu..sasteranye bahasa!
 
Kenapa ketiga cum kelima? Sebaab..sebelum dapat Najihah, aku pernah kehilangan seorang anak dalam kandungan ,masa tu 8 bulan, kira-kira 6 tahun yang lalu..lepas tu, 2011, aku pregnant lagi, tapi, benih yang aku kandung tak compose jantung, Dr nasihatkan cuci, sebab benih tu dikira tak menjadi.  Mau tak sedih! melalak gak la aku..da menanti punya la lama, alih-alih ada masalah macam tu dan terpaksa cuci..tapi, Alhamdulillah, Allah Maha Besar, lepas je aku cuci, aku terus isi balik..hiks! Dapatlah Najihah..syukur!
 
Sepanjang mengandung, sama jugak pengalaman masa aku mengandungkan Nu'man, Nabhan dan arwah Naufal, takde sebarang masalah..selera makan ok, takde mabuk-mabuk dan takde mengarut yang bukan-bukan lah..cuma dua minggu pertama je aku loya  setiap kali gosok gigi..tapi tak dinafikan memang terasa gak letih mengandung di usia '3 series' nie..da 7 tahun la pulak kan, baru mengandung balik..
 
Dipendekkan citer, setelah aku punya tunggu punya tunggu punya tunggu...saaampaaaila ke tarikh due yang terakhir aku pegi check-up which was 10/9. Hari tu, aku pegi check-up waktu pagi dengan cik suami..haaruss kena seluk!  baru bukak 2cm yer korang!..Dr Yus kata, balik dulu, nanti kalau ada rasa or tanda call dia dan terus ke UMRA (Shah Alam). Aku pun dihantar cik suami balik ke rumah. Pastu, cik suami pegi kerja balik.  Sampai la waktu Asar, sebelum tue adalah jugak rasa kejang-kejang di perut, tapi tak kuat sangat. Satu pulak masalah aku ialah aku ni jenis yang tahan sakit.  Jadi kalau takat rasa-rasa kat perut tue, aku pun da reti monitor ikut jam, so, tak risau sangat la..tak mungkinlah aku terberanak dalam masa tue. Aku pun pegi buang air lepas solat Asar..tengok ada tanda!  Aku pun call Dr Yus..dia pun suruh aku gerak jer, takut nanti tak sempat dari rumah aku di Puchong ni nak ke Shah Alam nun..sebab ikut sejarah bersalin aku yang sebelum-sebelum ni, memang cepat, takde sakit lama-lama sangat. So, malam tu aku pun pegi jela 'serah diri'..sampai jer, agenda rutin..aku diseluk lagi..baru bukak 2.5cm..boleh?!! terus aku diadmittedkan jer...sebab Dr Yus takut kalau-kalau malam tue aku bersalin takut tak sempat.  Cik suami dan anak-anak balik ke Seremban, jemput ibu aku..harusla aku tak boleh nak tido! Aku jalan-jalan la kat wad, turun tengok tv kat tingkat bawah UMRA, macam-macam la aku buat..tapi masih belum jugak rasa sakit kuat, cuma gitu-gitu jer..adoiyai!
 
Esok paginye, Dr Yus datang..rutin! seluk lagi..tak bukak lagi yerrr.. still maintain 2.5cm!  Sudahnya, Dr Yus kata, "Bira, i rasa kita cuba masukkan tablet, pastu, u pegi makan, jalan-jalan dulu, pukul 2 nanti kita tengok macam mana"..masuk la satu tablet ke vagina nak bagi bukak jalan..pengalaman nie bukan kali pertama, sebab masa nak melahirkan arwah Naufal aku da lalui da..lagi pulak, tabletnye besar, pastu, masuk 2 dos sampai 5 kali sehari yeeerrr..barula arwah Naufal selamat keluar dari perut aku ni..so, setakat 1 dos kecik..Alhamdulillah..aku ok! Aku pun keluarla makan kat Giant Shah Alam, tak jauh dari UMRA..takut pulak kang buatnya tetiba nak bersalin, tak sempat pulak kang..so, tak berani nak jalan jauh dari UMRA.  Aku lunch Nasi Ayam..jalan-jalan dalam Giant sampaila pukul 12 lebih..tak jugak ada rasa!  Balik jer daripada lunch tu, aku pun diseluk lagi untuk kesekian kalinyer..daaan hasilnya ialah 3cm sahaja!  Allah hu Akbar!
 
Sudahnyer, aku dibawak masuk labour room..sampai jer kat situ, aku dimasukkan ubat berak, dan masuk lah induice (betul ke aku eja tue)..nak tolong aku bagi rasa cepat nak bersalin. Setelah sejam, masih tak bukak jalan. Aku diseluk lagi..huhuhu..tak berganjak, tetap 3cm yer korang!  Nak dipecahkan air ketuban pulak, so that, aku cepat rasa sakit nak bersalin..sekali, Dr rasa-rasa, air ketuban aku da kering! Aku pun pelik ntah mana dan masa bila air ketuban aku keluar..Suhu badan aku pulak tetiba naik, aku demam! Makan panadol untuk turunkan suhu..saat tu jugak, heartbeat Najihah, turun naik, turun naik, turun dan hilang sekejap! Ya Allah! berderau darah aku kejap! Janganlah aku kehilangan anak ini..dalam hati da macam-macam ayat aku baca..Aku kena pakai oksigen, untuk tolong dapatkan heartbeat normal Najihah balik..Alhamdulillah, Allah Maha Mendengar!  So, Dr Yus tak nak ambil risiko untuk tunggu lagi..kenalah caesar jugak! Tunggu pulak dekat sejam untuk panggil Dr bius dan jugak set up OT room..Dipendekkan citer, tepat jam 5.16 petang, 11 September, selamat la Karmila Najihah keluar setelah 40 minggu duduk dalam perut aku ni..Syukur, Tq Allah..aku redho dengan kenangan pengalaman ini..sesungguhnya Kau Maha Mengetahui apa yang terbaik buatku..
 
 
 
Akhirnyer, penantian 7 tahunku menjadi kenyataan..setiap anak lain kan..baik dari cara melahirkan sampailah perangai anak tu sendiri..Ibu sayang Najihah tau!  Berat Najihah masa lahir 3.1kg..besar jugakla untuk baby girl..tapi takpe, asalkan sihat..
 
Semoga Najihah diberikan kesihatan yang baik, solehah dan diberikan segala kebaikan di dunia dan di akhirat..amin ya Rabb!  Ok..sampai sini dulu..nanti aku berciter lagi yer..
Good nite!
 
~ till next entry ~


No comments:

Post a Comment

komen & idea bernas..