Wednesday, March 16, 2011

cita-cita aku...

Salam bloggers..sori la, sbb lama bebeno plak aku nie nak mengambil aura nak menulis  di blog nie..dolu2x, mase muda2x sket dr skang nie la kan, aku menulis di diari jer..jd caghenyer tue lain la sket. klau tulih tue penuh dgn perasaan, yerla, sbb ko bercakap soghang2x sbnrnyer, pendeknyer, menulis tue berckp pd diri sendiri blk.  Kat cn ko bagi hoghang lain nengok apa yg ko ghaser, so, kenala pada2x sket..mustila ada limitnya jgk kan-kan-kan? apa ker jauh bena intro aku nie, dr tajuk ke isi citer aku nie yer x?..buat pening korang jer plak..aku nak bg korang enjoy baca, bukan bg pening.. : )

hmmm...sebut pasal cita-cita nie kan, mesti sumer org ada cita-cita sendiri kan?..mase korang skolah2x dulu, ada kan cikgu skolah suruh buat karangan, "Cita-citaku"..sumer standardla, masa tue, nak jadi cikgu la, doktor la, askar la, polis la. Aku dulu pun mase skolah rendah nak jd cikgu, tp bila aku da naik skolah menengah, aku xnak jd cikgu da, sbb aku nengok punyerla payah nak ngajar anak org nie..punyerla mencabar..tgk arwah ayah aku mengajar n tgk cikgu2x kat skolah tue menghandle aku n kenkawan pun da ckup menguji kredibiliti (fuh! ayat canggih aku utk arini yer..) sebagai seorg manusia yg bernama cikgu. So, aku bercita-cita nak jd fesyen designer la konon2xnyer, sbb, aku tau la menjahit sket2x sbb adala tolong ibu biler ada org tempah bj kurung kat ibu.  Eh..dulu2x mana ada jahit fesyen-fesyen mcm skang nie, kot ada pun, paling fesyen pun, kebaya ngan kebarung, tue pun da kighe canggihla ko anta ke tukang jahit.  Ibu aku amek tempahan baju kurung jer slalu.  Lepas tu, aku suka melukis, so, maser aku naik form 4, aku amekla ERT (Ekonomi Rumahtangga).  Kenkonon, buleh la nak jd fesyen designer satu ari nnt.  TETAPI!! arwah ayah aku x bagi.  Dia kata apa nak jadi fesyen2x nie?  Terkuburla cita-citaku di situ..aku pendamkan ajerla.

Bila aku naik form 5, ayah plak sakit..haaaa!! (tetiba aku ada idea utk entry selepas nie plak yer, nnt aku citer kat korang)  so, lpas ayah meninggal, aku apply msk U.  Dlm list tue, ada jgkla aku letak nak amek course art & design. Tp harusla x dpt la kan, sbb aku bukannyer amek subject art pun..sudahnyer aku dpt msk pre-dip di UiTM di hatiku..nuuuuuuuuuun di Dungun. Sura Hujung yer, na-na-na t'ganu kito!  Punyerla mencabar minda jgk mase tue, aku dok berkira2x nak pegi ker idak, nak pegi ker idak, namun ku gagahkan jua semangat, aku pun pegila.  Maser tue aku dpt pre-dip utk Secretarial Science.  So, aku kena abihkan pre-dip tue blaja english ari2x, selama 6 bln, pas2, test, final segala, then 2gu la result lulus ker idak, barula leh sambung diploma. haaaaaa!!!! (ada jgk yg buleh aku sharekan ngan korang utk next entry, mcm la hingin sgt korang nak tau citer aku nie kan-kan-kan?)  Alhamdulillah, aku berjaya masuk ker UiTM, buat diploma in Secretarial Science..kira ok la utk aku yg SPM pangkat 2 nie. TQ Allah, yg Maha Mendengar, permintaanku dimakbulkan.  Yerla, kan nak kena compete dengan ramai lagi student2x yg ada result yg lebih baik dr aku nie ha! 

Kalau nak diciterkan tentang cita-cita nie, memang tak cukupla 'seentry' nie jer..so, pendeknyer,  cita-cita aku skang, setelah berumahtangga, bergelar isteri, ibu dengan 2 orang anak lelaki, dan telah pun bergelar setiausaha, telah bertukar jd lain plak..aku nak kerja sendiri, dan yg bestnyer..aku nak jd cikgu balik hi-hi-hi!..tp bukan la cikgu skolah rendah ker, skolah menengah ker. Aku nak jd cikgu anak-anak umur 4-6 thn.  Aura nie datang sejak da jd ibu nie ler..tau sendiri betapa susahnyer nak mendidik anak sendiri dgn xder ilmu mcm mana nak mengajar anak-anak usia ini. Perlukan tahap kesabaran yang agak tinggi yer kenkawan sumer. Tambah2x zaman skang nie punyer silibus skolah rendah, cuba korang tgk. mmg agak jaaaauuuhhhh la drpd zaman kta dolu2x lah.  Da kalau kita pun terkial2x, ko bayang la anak-anak cenonit nie, mcm mana diorg nak capture sesatu!  So, da kalau kita nie, nak harapkan 'teacher2x' jer nak handle sekerat ari kat tadika tue, takut anak kita ketinggalan plak.  Kena pahamla kan, tahap setiap manusia yang Allah ciptakan nie, mestilah berbeza2x.  Semuanya mesti berlawanan, berpasang-pasangan.  Kalau sumer sama jer, senangla citer kan?  Taklah menduga kita sebagai makhluk ciptaan di mukabumi nie kan? (tak sangka, bahasa hasil nukilanku begitu dahsyat sekali utk entry kedua ini, mesti korang kata aku perasan! sila la bg 'can', aku baru nak panas enjin nie).

Buleh ker aku nak capai cita-citaku kali nie? supaya x jd 'kubur' lagi? Klau buleh, biarla impian jd kenyataan kali nie. Supaya dptla aku perbaiki idup nie menjadi lebih baik utk anak-anak, suami, ibu, adik aku, aku sendiri dan sumer la.

Oklah, takat nie dl yer..nnt aku sambung lg citer lain, yg aku harap, dpt bagi pekdah ker aku dan utk korang jugak skali. Kepada sesapa yg sudi, meh ler komen supaya boleh saling bermotivasi..(da dl, sblm aku menulih mengarut2x, berjela2x, yg buat korang bosan, menyampah plak baca blog berangan aku nie).

be Brilliant Bee..

No comments:

Post a Comment

komen & idea bernas..